www.citroen-vajnorska.sk

Zvolávacie akcie dosiahli rekordnú úroveň

Hľadať v akciách podľa »

Kategória:
Foto
Fotografia ponuky: 
Akcia - Citroen

 ANALÝZA Zvolávacie akcie automobiliek dosiahli vlani rekordnú úroveň. Len v USA výrobcovia zvolali 14,5 milióna osobných vozidiel, čo zodpovedá úrovni 113 percent.

Nedostatočná kvalita a rozsiahle zvolávacie akcie sa aj vlani stali Achilovou pätou veľkých automobiliek. Výskumná inštitúcia Centrum of Automotive Management (CAM) na Odbornej vysokej škole ekonomickej v nemeckom Bergisch Gladbachu vo svojej štúdii zistila, že len v USA bolo vlani zvolaných 14,5 milióna vozidiel. Tento počet zodpovedá úrovni 113 percent, čo v praxi znamená, že automobilky museli zvolať viac vozidiel, než predali.

CAM sa zameralo na predovšetkým na USA, keďže ide o najdôležitejší a zároveň podrobne dokumentovaný trh. Posledné tri roky znamenali v USA výrazne negatívny rekord. Podľa štúdie v rokoch 2009 až 2011 bolo pre bezpečnostné nedostatky zvolaných celkovo 47,5 milióna vozidiel, čo o 37 percent presahuje celkový počet predaných áut.

Japonské značky vedú

Zo štúdie vyplýva, že negatívny rebríček v USA vedú japonské značky. Najhoršiu hodnotu vlani zaznamenali Honda (332 %), Subaru (222 %) a Toyota (213 %). Honda zvolala vyše 3,8 milióna vozidiel predovšetkým pre problémy so systémami airbagov a automatickými prevodovkami. Toyota musela do servisov stiahnuť viac ako 3,5 milióna áut pre ťažkosti s plynovým pedálom, airbagmi a prehrievaním motorov.

Zvolávanie vlani výrazne zasiahlo aj značky Ford a Suzuki. Americký výrobca zvolal vyše 3,3 milióna vozidiel pre problémy s airbagmi a koróziou, čo zodpovedá úrovni 155 percent. Podľa štúdie sa zdá, že ani tento rok nezačal pre Ford práve najlepšie. Začiatkom januára Ford globálne zvolal 539 000 vozidiel pre únik brzdovej kvapaliny. Naproti tomu sa jeho domáci konkurenti General Motors a Chrysler výrazne polepšili.

Nemeckým značkám sa v USA darilo podstatne lepšie a zaradili sa do stredu rebríčka. Úroveň zvolávania v prípade BMW dosiahla 91 percent, Volkswagen 66 percent a Daimler 53 percent. Najnižšiu mieru zaznamenalo Porsche (7 %).

Zvolávacie akcie v USA
 
2011
2010
 
Zvolané vozidlá (počet)
Predaj (počet)
v %
Zvolané vozidlá (počet)
Predaj (počet)
v %
Honda
3 809 590
1 147 285
332
1 924 875
1 230 480
156
Subaru
592 478
266 989
222
105 535
263 820
40
Toyota
3 542 894
1 664 661
213
6 708 397
1 763 595
380
Ford
3 339 271
2 143 101
156
581 107
1 931 534
30
Suzuki
32 364
26 619
122
142 517
23 994
594
BMW
276 957
305 780
91
241 200
265 757
91
Volkswagen
293 245
444 178
66
245 208
359 889
68
Mazda
155 300
250 426
62
243 500
229 566
106
Hyundai *
659 032
1 131 183
58
189 767
894 496
21
Chrysler
773 290
1 369 114
56
1 522 330
1 085 000
140
Daimler
143 664
267 016
54
91 149
225 007
41
Volvo
36 369
67 240
54
-
53 948
-
Nissan
302 013
1 042 534
29
2 098 505
908 570
231
General Motors
500 270
2 503 797
20
3 777 713
2 211 091
171
Fiat
763
4 023
19
303
3 444
91
Jaguar / Land Rover
4 977
45 204
11
14 479
50 375
29
Porsche
1 991
29 023
7
3 185
25 320
13
Mitsubishi
0
79 020
0
129 864
55 683
233
CELKOM
14 464 468
12 787 193
113
18 019 634
11 581 569
156
* vrátane značky Kia; Zdroj: CAM
 

Napriek týmto výsledkom však CAM predpokladá, že tzv. stavebnicové stratégie a čoraz častejšie používanie rovnakých dielov zdôrazňujú význam kvality. Napríklad, Volkswagen musel v januári tohto roka zvolať 300 000 vozidiel pre chybné vstrekovanie, BMW stiahlo 235 000 áut pre hrozbu vznietenia vodných čerpadiel značky Mini.

Dôvody poklesu kvality

Problémy s bezpečnostnými prvkami sa vyskytujú prakticky v každej skupine dielov. Takmer tretinu zvolávacích akcií spôsobili prvky zameranú na ochranu posádky, najmä náhodné nafúknutie airbagov. Zhruba rovnaký podiel majú nedostatky na motoroch a palivových systémoch, no problémy sa nevyhýbali ani brzdovým systémom a karosériám, najmä v súvislosti s koróziou.

Zvolávanie podľa montážnych skupín
Skupina
Podiel
Bezpečnosť posádky
32 %
Motor
30 %
Brzdový systém
15,2 %
Karoséria
4,9 %
Riadenie
4,6 %
Podvozok
4 %
Ostatné
9,8 %
Zdroj: CAM
Štúdia definuje hlavné dôvody klesajúcej kvality. Ako najdôležitejšiu príčinu uvádza čoraz väčšiu technickú zložitosť vozidiel, ktorá za posledných 10 rokov narástla v dôsledku rýchleho tempa technologických inovácií. Autá sa menia na počítače na kolesách, k čomu prispieva nielen množstvo elektronických riadiacich elementov, ale aj bezpečnostné prvky (ABS, ESP, airbagy), optimalizačné prvky (napr. Start/Stop), asistenčné systémy či komunikačné a multimediálne aplikácie.
 
Ďalšou príčinou je skracovanie vývojového procesu, pod ktoré sa podpísal najmä pritvrdzovanie konkurenčného boja. Prudké tempo rozvoja technológií tak núti automobilky uvádzať na trh nové modely v čoraz kratších intervaloch. S cieľom ušetriť na vývoji prenášajú mnohé vývojové úlohy na subdodávateľov. To však znamená potrebu zabezpečiť komplexnejší proces kontroly kvality, ktorý musí pokryť nielen vlastnú výrobu, ale aj produkty dodávateľov.
 
S predchádzajúcimi dôvodmi úzko súvisí aj ďalší. Automobilky sa totiž vzhľadom na tvrdý boj o zákazníka musia snažiť udržať náklady a teda aj ceny na čo najnižšej úrovni. Tento tlak síce môžu preniesť na dodávateľov, ktorí sa môžu snažiť znížiť náklady na úkor kvality materiálov a produktov.
 
Riziká budú narastať
 
Tlak na znižovanie nákladov núti automobilky meniť stratégiu. Najčastejšie sa snažia využívať spoločné podvozky a montážne diely. To však znamená, že v dôsledku chyby dodávateľa, ktorý vyrába diel pre viaceré modely, zvolávacia akcia zasiahne veľký počet vozidiel.
 
Štúdia tvrdí, že situáciu komplikujú aj vysoké predajné ciele automobiliek, ktoré môžu viesť k zanedbávaniu kontroly kvality. CAM zdôrazňuje, že koncerny sa touto cestou nesmú uberať, nakoľko zvolávacie akcie prinášajú vysoké náklady a navyše výrazne poškodzujú ich imidž, čo sa v konečnom dôsledku môže odraziť na ich predaji.